اخبار دبیاخبار دبی فارسی

اکتشافات باستان شناسی جدید در فجیره، تاریخ سکونت انسان در امارات را بازنویسی می کند

به گزارش توئیتر دبی به نقل از خبرگذاری البیان دولت فجیره – با همکاری یک تیم بین‌المللی از محققان دپارتمان گردشگری و آثار باستانی امارات، دانشگاه ینا در آلمان و دانشگاه آکسفورد بروکس در بریتانیا – کشف شواهد جدیدی را اعلام کرد که نشان‌دهنده حضور باستانی انسان است.

وی خاطرنشان کرد: نتایج جدید ثابت می کند که گروه های انسانی متحرک پناهگاه صخره ای در کوه غار الدور واقع در منطقه حباب را به طور مکرر از حدود 13000 تا 7500 سال پیش به عنوان خانه خود گرفتند، همانطور که قبلاً تصور می شد که جنوب شرقی عربستان منطقه شبه جزیره حدود 38000 سال پیش زمانی که شرایط آب و هوایی خشک حاکم بود خالی از سکنه بود تا اینکه حدود 7000 سال پیش آب و هوای آن مرطوب تر شد.

این یافته های جدید به گسترش دامنه دانش تاریخی در مورد ماهیت حضور انسان در امارت کمک می کند، شکاف های موجود در پرونده باستان شناسی این منطقه را پر می کند و فرضیات قدیمی در مورد زمان سکونت انسان در آنجا را رد می کند.

سعید الساماهی، مدیر دپارتمان گردشگری و آثار باستانی فجیره، بر تمایل این اداره برای ترجمه دستورات دولت فجیره با افزایش علاقه به حوزه آثار باستانی و میراث و انجام بررسی های باستان شناسی مطابق با مبانی علمی و بین المللی تاکید کرد استانداردها، با همکاری هیئت های بین المللی خارجی متخصص در این زمینه، با اشاره به اینکه اکتشافات باستان شناسی قبلی نشان داده است که اسکان انسان و ابزارآلات مربوط به دوره قبل از میلاد مسیح در این منطقه وجود دارد.

وی افزود: این اداره به دنبال ارائه کلیه خدمات لجستیکی و علمی برای مأموریت تخصصی باستان شناسی بوده و نتایج نشان دهنده تاریخ امارت در دوران پیش از تاریخ و پس از آن و گاهشماری گذشته است که نشان دهنده ثبات و تداوم است. با توجه به مطالعه و تحلیل محوطه غار الدور در منطقه حباب، حضور انسان در آنجا محتمل است.

هندس علی قاسم، مدیرکل بنیاد منابع طبیعی فجیره نیز به نوبه خود از این اکتشاف مهم زمین شناسی که تاریخچه وجود انسان در امارت فجیره را بازنویسی می کند، ابراز غرور کرد و گفت که این همکاری که متخصصان و افراد معتبر بین المللی را گرد هم آورده است موسسات تحقیقاتی، نتایج بی‌سابقه‌ای تولید کردند که غنای… میراث غنی زمین‌شناسی و باستان‌شناسی امارت را نشان می‌دهد.

وی افزود: این کشف اهمیت تلاش‌های دولت فجیره تحت دستورات اعلیحضرت شیخ حمد بن محمد شرقی، عضو شورای عالی و حاکم فجیره و علاقه و پیگیری جناب عالی را تأیید می‌کند. شیخ محمد بن حمد الشرقی، ولیعهد فجیره، برای حفاظت و مستندسازی مکان‌های زمین‌شناسی و باستان‌شناسی در امارت، و تعهد بنیاد با افزایش آگاهی از اهمیت این منابع ارزشمند از طریق برنامه‌های آموزشی و پروژه‌های تحقیقاتی، تضمین می‌شود.

وی توضیح داد که این اکتشافات نه تنها درک تاریخ منطقه ما را افزایش می دهد، بلکه فجیره را در خط مقدم مکان های اصلی تحقیقات باستان شناسی و زمین شناسی قرار می دهد که افق های جدیدی را برای همکاری های علمی و گردشگری فرهنگی در امارت می گشاید. از همه شرکا و محققانی که در دستیابی به این دستاورد تاریخی سهیم بودند.

دکتر کنوت برتزکه، باستان شناس از دانشگاه ینا در آلمان که بر کاوش‌های این مکان نظارت داشت، گفت: اکتشافات باستان‌شناسی اخیر در پناهگاه صخره‌ای غار کوه الدور نقش مهمی در درک ما از تاریخ حضور انسان در فجیره را تغییر داده است.

وی خاطرنشان کرد: شواهد فاش شده توسط تیم بین المللی پژوهشگران، زمان حضور انسان در منطقه را به حدود 13 هزار سال پیش بازمی گرداند که باورهای غالب در مورد الگوهای حضور انسان در جنوب شرقی عربستان را تغییر می دهد.

به نوبه خود، پروفسور آدریان پارکر، محقق پروژه محیط های باستانی، در مطالعه ای توسط دانشگاه آکسفورد بروکس در بریتانیا گفت: «این نتایج با توجه به شرایط خشکی که در آن دوره در منطقه حاکم بود، بسیار مهم تلقی می شوند. پیش از این تصور می شد که آن را تا زمان پیدایش شرایط آب و هوایی مرطوب تر در حدود 9000 سال پیش غیر قابل سکونت کرده است، که بر اهمیت این تحقیق در برجسته کردن میراث تاریخی غنی فجیره و تأیید انعطاف پذیری گروه های انسانی در آن عصر و توانایی آنها برای سازگاری تأکید می کند. به شرایط آب و هوایی مختلف، در حالی که این اکتشافات اهمیت ادامه تلاش برای حفاظت و مطالعه این سایت های باستانی “گرانبها” را تایید می کند.

دولت فجیره ابتکاری را برای شناسایی و حفاظت از مکان‌های زمین‌شناسی مهم در امارت آغاز کرده بود. بنیاد منابع طبیعی فجیره در چارچوب خود و با همکاری کارشناسان بین‌المللی، بیش از 30 محوطه را شناسایی کرد که دارای ویژگی‌های مهم زمین‌شناسی بودند، پروژه‌ای که منجر به کشف مکان‌های باستان‌شناسی شد که شواهد بیشتری از فعالیت‌های انسانی در این منطقه در دوران ماقبل تاریخ ارائه کرد.

کاوش‌های باستان‌شناسی تجربی در پناهگاه صخره‌ای در غار کوه الدور، سه لایه حاوی ابزار سنگی، استخوان‌های حیوانات و اجاق‌ها را نشان می‌دهد که تاریخ‌گذاری رادیوکربن زغال‌های گرفته‌شده از این اجاق‌ها نشان می‌دهد که این مکان چندین بار در حدود ۱۳۰۰۰ تا ۷۵۰۰ سال پیش سکونت داشته است. که باعث می شود این پناهگاه الصخری قدیمی ترین مکان باستان شناسی در امارت باشد.

این کشف یک دوره حیاتی در تاریخ بشر را پوشش می دهد که نشان دهنده گذار از شکار و جمع آوری به دامداری و تولید غذا است.

کشف مکان‌هایی که به آن دوره زمانی بازمی‌گردند نیز در جنوب شرقی شبه جزیره عربستان نادر است که اهمیت کشف توالی باستان‌شناسی در پناهگاه صخره‌ای کوه کف الدور را توضیح می‌دهد.

محققان بر این باورند که گروه های متحرک در دوران ماقبل تاریخ به دلیل غنای سنگ آهکی فراوانی که کوه از نظر مواد اولیه سنگی مرغوب و حفاظتی که پناهگاه ایجاد می کند، به پناهگاه صخره ای در کوه غار الدور پناه می بردند.

در یک گام مهم برای حمایت از تلاش‌های تحقیقاتی باستان‌شناسی، دفتر ولیعهد فجیره پیشنهاد پروژه‌ای را با هدف انجام کاوش‌های بیشتر در سایت باستان‌شناسی غار جبل الدور و انجام بررسی‌های اضافی در منطقه مجاور سایت تصویب کرد.

توئیتر دبی

www.dubaitwitter.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا